Dwanaście miesięcy to cały rok i aż cztery pory roku. Przez ten czas świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się miesiące. Dwanaście miesięcy to cały rok i aż cztery pory roku. Przez ten czas świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się miesiące. Jedne są białe i mroźne, inne pełne zieleni i słońca. Zapraszam do wspólnej wędrówki przez wszystkie miesiące roku. Zobaczmy, jak bardzo się różnią i ile piękna jest w każdym z nich. Nawet kiedy pada deszcz…
To seria książeczek dla dzieci i rodziców do wspólnego czytania, oglądania i poznawanie świata. Zabawne wierszyki, sympatyczne postacie i barwne ilustracje odkrywają przed dziećmi świat przyrody i świat wyobraźni, świat przygód i świat emocji. [okładka].
Czytanie z dzieckiem wierszyków o perypetiach różnych zwierzątek to doskonały pomysł na wspólne spędzanie wolnego czasu. Zabawne rymowanki oraz piękne ilustracje zachęcą najmłodszych do odkrywania niezwykłego świata literek. Mamy nadzieję, że książeczka ,,Abecadło’’ będzie cenną pomocą w procesie poznawania alfabetu.
W 1926 roku Artur Franciszek Oppman (ps. Or-Ot), polski poeta okresu Młodej Polski, znany ze słynnych bajek i legend warszawskich, o Kocie w butach, Bazyliszku, Złotej Kaczce, napisał wierszowaną historię Polski. 'Abecadło wolnych dzieci' przybliży dzieciom dzieje naszego kraju, a dorosłym przypomni fakty z przeszłości. Dowiemy się o naszych narodowych bohaterach, m.in. o królu Władysławie Łokietku, o wspaniałych ułanach walczących pod Grochowem, o tym, jak Tadeusz Kościuszko zwyciężył Moskali pod Racławicami, a Jan Henryk Dąbrowski utworzył walczące o niepodległość Legiony Polskie we Włoszech. O tym, że melodia hejnału mariackiego towarzyszyła Polakom w ważnych historycznych wydarzeniach äwszystkim, co bronić szli Ojczyzny"…
Na książkę składa się z osiem części. Trzy pierwsze ukazują w innym świetle początki twórczej drogi Wata, poczynając poematu Ja z jednej i Ja z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka, poprzez nowe odczytania manifestów w perspektywie intermedialnej, po rozdział określający Wata jako twórcę nie futurystycznego, lecz dadaistycznego. Kolejne trzy teksty przynoszą rewizjonistyczne sposoby odczytania związków z tradycją. Po pierwsze, śródziemnomorską, interesuje mnie nie tyle podejmowanie przez Wata zdeponowanych w kulturze kodów, lecz, jak można by powiedzieć, Śródziemnomorze „ucieleśnione” w osobistym doświadczeniu. Drugi niezwykle ważny obszar tradycji stanowi dla mnie romantyzm. Najpierw rozpoznaję Watowską podmiotowość jako (po)romantyczną. Wyszedłszy od kwestii dotyczących ukształtowania „ja”, przechodzę do najważniejszej dykcji tak modelowanego podmiotu – do elegijności i rozpatruję ją jako specyficzną jakość Watowskiej wrażliwości i sposobu odczuwania świata. Oba „romantyczne” rozdziały prowadzą w efekcie do propozycji przesunięcia granic literatury modernistycznej. Zgodnie z moimi rozpoznaniami należałoby bowiem postrzegać formację romantyczno-modernistyczną jako nieprzerwane continuum, jako jeden obszar nowoczesności. W części ostatniej zajmuję się Notatnikami Wata. Czytam je zgodnie z postulatami krytyki genetycznej, która nie tyle zwraca uwagę na rezultat końcowy pisania, co na sam proces. Wydobyte z archiwum rękopisy Wata są czystym procesem nieustannego pisania, cechującym się nieukierunkowaną potencjalnością i ciągle odraczaną finalnością. Usytuowanie twórczości Wata w nowych kontekstach pozwala w efekcie odkryć ukryte dotąd aspekty i znaczenia jego twórczości.
Owoce i warzywa są nie tylko smaczne i zdrowie, jak mówią Wasi rodzice. Są też sympatyczne i miłe, przyjacielskie i chętne do zabawy. A przede wszystkim uwielbiają przygody. Serio, serio. Ja to wiem, bo przyjaźnię się z nimi od lat. [okładka].
Wesołe wierszyki o zwierzętach z wykorzystaniem całego polskiego alfabetu! Wierszyki, które poprzez zabawę językiem uczą dzieci nowych wyrażeń, zwrotów językowych, dykcji oraz ortografii. Przepiękne ilustracje Agnieszki Filipowskiej dopełniają dzieła.
Wśród prezentowanych w niniejszej antologii utworów dominują teksty omawiane przez polonistów na różnych etapach kształcenia w szkole średniej, poczynając od pierwszej klasy, aż do samej matury. Dokonany w sposób syntetyczny i przekrojowy wybór liryków - różnorodnych tematycznie i najciekawszych pod względem formalnym - pozwala na wstępną orientację w całokształcie zjawisk historycznoliterackich, jak również w kierunkach i stylach, które zmieniały się w poszczególnych epokach - od czasów średniowiecza do szeroko pojętej współczesności. Wybór ten uwydatnia zarazem najważniejsze osiągnięcia poetyckie, jakie stały się udziałem kolejnych pokoleń naszych poetów od momentu powstania pierwszych tekstów w języku narodowym. Miłośnicy poezji, uczniowie i nauczyciele, studenci historii literatury, a także czytelnicy nie mający ukształtowanych zainteresowań humanistycznych znajdą tu, oprócz reprezentatywnych tekstów kultowych wieszczów, również dzieła twórców niemal zapomnianych. (...) Wsztstkie utwory prezentowane w niniejszej antologii zostały przedstawione w ujęciu chronologicznym, a listę nazwisk twórców zamykają poeci z lat 90. minionego stulecia. Oddając książkę do rąk Czytelników, mamy nadzieję, że przyczyni się ona do lepszego poznania i pokochania krainy polskiej poezji, a także wzbogacenia wiedzy o znanych i lubianych autorach. [ze Wstępu Agnieszki Nożyńskiej-Demianiuk]
Książka zawiera wybór najczęściej omawianych w praktyce szkolnej utworów z epoki Romantyzmu. Omawia utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Cypriana Kamila Norwida.
Książka przeznaczona jest jako pomoc naukowa dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, zawiera wiadomości o interpretacji utworów - jednkże sposób ich podania jest w pełni nowatorski! Nie są one umieszczone pod tekstem, ale równolegle do wiersza. Pozwala to uczniowi na jednoczesne zapoznawanie się z utworem i wyjaśnieniami do niego lub na sięgnięcie wyłącznie po informacje o konkretnym fragmncie. Dzięki temu książka jest czytelna, przejrzysta i nie wymusza żmudnego szukania potrzebnych wiadomości w długim, ciągłym tekście.